top of page
  • Foto van schrijverDimi

Massage bij rugpijn, nekpijn

Bijgewerkt op: 1 okt. 2023

Massagetherapie is een populaire en in toenemende mate legitieme behandeling van rugpijn. Hoewel het misschien een nieuwe rage lijkt, wordt massage al eeuwenlang gebruikt om pijn te behandelen. Massage kan worden gebruikt om pijn in de onderrug, die door een aantal factoren kan worden veroorzaakt, te verlichten. Rugpijn is wereldwijd de belangrijkste oorzaak van invaliditeit en kost de Amerikanen elk jaar 100 miljard dollar aan productiviteitsverlies en medische kosten.


Als u een van de miljoenen Amerikanen bent die aan rugpijn lijden, bent u misschien op zoek naar verlichting. Massagetherapie is een veilige, natuurlijke behandeling die verlichting kan bieden bij chronische rugpijn. Een massagetherapeut manipuleert de zachte weefsels van het lichaam om pijn en spanning te verlichten. Massagetherapie is een effectieve behandeling.


Veel voorkomende oorzaken van rugpijn en/of nekpijn

Er zijn veel voorkomende oorzaken van rugpijn. In veel gevallen is de pijn het gevolg van spierverrekkingen of verrekkingen van banden. Deze blessures kunnen ontstaan door verkeerd tillen, plotselinge bewegingen of direct trauma aan de rug. Rugpijn kan ook worden veroorzaakt door aandoeningen als artritis, degeneratieve schijfziekte en scoliose.


Wat kunt u doen om rugpijn en/of nekpijn te voorkomen?

Zelfzorg bij rugpijn/nekpijn kan verschillende dingen omvatten. Ten eerste is het belangrijk om actief te blijven en uw normale activiteiten zoveel mogelijk voort te zetten. Zo houdt u de spieren in uw rug sterk en gezond. Ten tweede kunt u proberen warmte of ijs aan te brengen op het getroffen gebied. Dit kan de ontsteking en de pijn helpen verminderen. Ten derde kunt u vrij verkrijgbare pijnstillers gebruiken om de pijn te verlichten. Ten slotte is het belangrijk om een goede houding en uitlijning aan te houden. Dit helpt om de druk op het geblesseerde gebied te verminderen en verder letsel te voorkomen.


Om letsel aan uw lage rug te voorkomen, is het belangrijk ervoor te zorgen dat uw rugspieren sterk zijn en grote belastingen aankunnen. Ten eerste kunt u oefeningen doen die de spieren in uw lage rug aanspreken. Dit zijn bijvoorbeeld planken, crunches, bruggen en Superman-oefeningen. Ten tweede kunt u ervoor zorgen dat u de hele dag een goede houding aanneemt om te voorkomen dat de ene kant van uw rug meer wordt belast dan de andere en om structurele kracht en symmetrie te behouden. Dit betekent rechtop zitten en uw schouders naar achteren houden. Ten derde kunt u ondersteunende schoenen dragen die uw lage rug ontlasten. Ten slotte kunt u de juiste technieken toepassen. Dit betekent dat u uw benen gebruikt om zware voorwerpen op te tillen in plaats van uw rug.


Langdurig zitten kan om verschillende redenen leiden tot rugpijn en/of nekpijn. Ten eerste zet zitten meer druk op de tussenwervelschijven in uw ruggengraat dan staan of liggen. Hierdoor kunnen de schijven na verloop van tijd degenereren, wat tot pijn kan leiden. Ten tweede kan zitten leiden tot zwakke en strakke spieren in de heupen en hamstrings. Dit kan de lage rug belasten en pijn veroorzaken. Ten derde kan zitten leiden tot een slechte houding. Dit kan de spieren en banden in de rug belasten en pijn veroorzaken. Ten slotte kan langdurig zitten leiden tot een zittende levensstijl. Dit gebrek aan activiteit kan ertoe leiden dat de spieren in de rug verzwakken en uit conditie raken, wat zelfs zonder gebruik tot pijn kan leiden.


Als lang zitten onvermijdelijk is vanwege uw werk of activiteit, is het belangrijk om elke 30 minuten tot 1 uur een pauze in te lassen. Dit helpt om de druk op de wervelkolom te verminderen en de spieren en banden gezond te houden. Daarnaast kunnen oefeningen die de spieren in de rug rekken en versterken helpen om pijn te voorkomen.


Wanneer u gemasseerd wordt, verandert de fysiologie van uw lichaam op verschillende manieren waarvan u zich misschien niet bewust bent, maar die zeer nuttig kunnen zijn bij lage rugpijn. Massage kan bijvoorbeeld de doorbloeding en circulatie bevorderen, waardoor ontstekingen en pijn in uw rug en omgeving afnemen. Massage maakt ook endorfine vrij, natuurlijke pijnstillende chemicaliën in uw lichaam. Ten slotte kan massage helpen om strakke en vernauwde spieren te ontspannen en los te maken, wat kan leiden tot minder pijn.


21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page