top of page
  • Foto van schrijverDimi

De voordelen van massage bij spierpijn

Heb je last van spierpijn?


Of je nu de hele dag achter een bureau zit of regelmatig traint, je spieren kunnen gespannen aanvoelen. Ja, zelfs de inactiviteit van het zitten verlaagt de hoeveelheid bloed en voedingsstoffen die naar je spieren worden gepompt, waardoor ze pijn gaan doen.


Bij intensieve lichamelijke activiteit waarbij verschillende spieren worden gebruikt, of dezelfde spieren op een andere manier, ontstaan microscopisch kleine scheurtjes die leiden tot de pijn die je voelt. Ongeacht de oorzaak van je pijn kan diepe weefselmassage helpen. Lees verder om te leren hoe.


Voordelen van massage bij spierpijn

Een massage duurt een half uur tot 120 minuten; tijd die goed besteed wordt als je spieren pijn doen.


Hoe kan een massage in combinatie met actief stretchen je helpen?


Bij Power2Heal gebruik ik tijdens je massage ook stretchring om je spieren te activeren en los te maken, en omdat het goed voelt!

Een massage voelt gewoon goed. Het is alsof de handen van de massagetherapeut de pijn uit je wrijven, terwijl al je zenuwuiteinden oplichten.


In zekere zin is dat ook zo. Druk uitoefenen op een pijnlijke plek doet even pijn en lijkt dan de pijn te verzachten.


Maar het goede gevoel komt niet alleen van het fysieke aspect van je massage. De chemische stof die vrijkomt bij het wrijven over de huid speelt een belangrijke rol bij het verlichten van de pijn.


Wanneer de therapeut druk uitoefent op je huid, stimuleert hij de nervus vagus. Deze gevoelszenuw geeft een chemische cocktail van welzijn vrij in je bloedbaan.


Door op deze zenuw te drukken, komt acetylcholine vrij. Deze chemische boodschapper verandert niet alleen de manier waarop je pijn ervaart, maar activeert ook de paden in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het vrijkomen van endorfine.


Het huid op huid contact zorgt er ook voor dat oxytocine vrijkomt, de endorfine die verantwoordelijk is voor menselijke binding en zelfs liefde. Dit geeft je een algeheel gevoel van welzijn.


Maar er is meer. Onderzoek naar oxytocine heeft uitgewezen dat deze stof oud spierweefsel kan verjongen en een rol speelt bij spierherstel om je blessures te genezen en je pijn te verlichten.


Serotonine speelt ook een rol bij het moduleren van pijnperceptie. Deze endorfine helpt bij het reguleren van spiersamentrekkingen en kan gespannen spieren verlichten, waardoor de pijn afneemt.


Een ander belangrijk feel-good hormoon dat vrijkomt bij massage is dopamine, dat een rol speelt bij hoe gelukkig we ons voelen.


Spierherstel

Je spieren scheuren letterlijk als ze groeien, wat de pijn veroorzaakt die je voelt. Pijn kan echter ook het gevolg zijn van een blessure, zoals een verrekte spier.


Massage helpt je spieren genezen. Door over de spieren te wrijven en druk uit te oefenen, wordt de bloedsomloop bevorderd doordat verstopte gebieden worden opengebroken en er vervolgens meer bloed kan stromen als de druk wegvalt.


Deze toename van de bloedtoevoer naar het spierweefsel voedt je cellen met zowel zuurstof als voedingsstoffen. Deze voeding versnelt de genezingstijd van je spieren.


Massage verhoogt ook de productie van mitochondriën, de organellen van je cellen die verantwoordelijk zijn voor het aandrijven van de productie van ATP in de celstofwisseling. Meer mitochondriën leiden tot meer ATP, wat meer energie betekent om te genezen.


Ontsteking verminderen

Wanneer er een blessure optreedt, gebruikt je lichaam ontstekingen als verdedigingsmechanisme. Het creëert een kussen rond de genezende weefsels en dient als een muur om te voorkomen dat vreemde indringers gebruik maken van de mogelijkheid om te infecteren.


Maar deze ontsteking veroorzaakt ook pijn omdat ze op de zenuwen drukt. Bovendien werkt te veel ontsteking averechts en beschadigt het juist je cellen, zenuwen en weefsels.


Massages kunnen de ontsteking verminderen om je pijn te verlichten en verdere blessures te voorkomen.


Het fysieke mechanisme om ontstekingen te verminderen komt als je de bloedstroom verhoogt. Het nieuwe bloed dat door je slagaders en aders stroomt, verplaatst ook stilstaand vocht door het lichaam.


Chemisch gezien zorgt de massage voor de productie van cytokinen, chemische boodschappers die voor je immuunsysteem werken om zaken als koorts, pijn en ontstekingen te reguleren. De specifieke boodschappers die vrijkomen tijdens de massage triggeren het lichaam om het vocht los te laten dat de zwelling veroorzaakt.


Stretching en loslaten van spanning

Een massage werkt al die knopen en knikken weg die je voelt. Dit gebeurt door middel van zowel fysieke als chemische mechanismen.


Fysiek verlengt de massage je spieren terwijl je je ontspant, waardoor ze lekker uitrekken. Chemisch gezien zorgen de endorfines ervoor dat je ontspant, waardoor al die opgebouwde spanning in je lichaam afneemt.


Tips voor spierherstel

Hoewel een massage helpt om je pijnlijke spieren te verlichten, moet je moeite doen om je spieren te helpen herstellen als de sessie voorbij is. Volg de hersteltips en stretchtips voor je workout zodat je je snel weer goed voelt.


Hydrateer en eet goed

Uitdroging zal je pijn alleen maar verergeren. Hydrateren helpt je lichaam te genezen en de gifstoffen die vrijkomen tijdens je massage af te voeren.


Eet een uitgebalanceerd dieet rijk aan fruit, groenten, volle granen en eiwitten om je alle voedingsstoffen te geven die je lichaam nodig heeft om te genezen. Misschien wil je wat extra eiwitten eten, zoals eieren, kip en vis, omdat je spiercellen bestaan uit eiwitvezels.


Rek

Door je spieren te rekken, blijven ze los aanvoelen. Strakke spieren veroorzaken pijn en een beperkt bewegingsbereik.


Probeer populaire stretchoefeningen, zoals de kattenstretch, de opwaartse hond of de Samson-stretch voor je naar bed gaat en wanneer je 's ochtends wakker wordt om te voorkomen dat je spieren weer strak komen te staan. Denk eraan dat je tijdens het rekken een zacht trekken wilt voelen, maar geen ernstig ongemak.


Slaap meer

Genezen kost veel energie. Slaap wat meer tijdens het spierherstel om je genezing te bevorderen.


De meeste volwassenen hebben ongeveer 7-8 uur slaap per nacht nodig. Probeer ongeveer 9 of 10 uur te slapen totdat je spieren genezen zijn.


Als je slaapt, geeft je lichaam menselijk groeihormoon af, dat helpt bij de opbouw van nieuwe spieren.


Je lichaam verhoogt ook de eiwitsynthese terwijl je slaapt. Dit proces is essentieel voor het kweken van nieuwe spieren en het herstellen van geblesseerd weefsel.


Focus op zelfzorg voor herstel

Sommige mensen beschouwen een massage als overdadig. Maar je moet je nooit verontschuldigen als je voor jezelf zorgt. Luister naar de behoeften van je lichaam en handel daarnaar.

Ik begrijp het belang van zelfzorg en wil je helpen om je fit te blijven voelen.


Boek dus vandaag al je welverdiende massage bij Power2Heal by Dimitri

0 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page